söndag 9 januari 2011

små ljusglimtar

vi hälsade på hos min bror i hälgen. Plötsligt blev hans fru och Linnéa riktigt goda vänner. De har aldrig förr lekt så mycket med varandra som de gjorde då.
De var riktigt roligt att se.
I Linnéas iver började dyka upp ord som vi aldrig hade hörd förr i en mening på två ord. Vi blev riktigt förvånade. Hon kunde räkna upp va vi alla i rummet hette och kunde peka var var och en satt.

dessutom räknade hon upp syskon och djur som inte fanns där och blev bekymrade var de var.

De tog fram en liten lego bil som de satt en liten lego gubbe på. Gubben lossnade och Linnéa blev först orolig och trodde den var sönder och gömde den. Sen insåg hon att hon kunde fixa den själv. Så hon la dit gubben själv om och om igen. Alla möjliga vägar.

Hon har en längra tid varit riktigt dukti på att klä av sig själv. Både för och nackdelar med den utvekclingen. Men hon är starkt envis så oftast måste man ge med sig. 

De är roligt att se hur hon utvecklas hur snabbt degår framåt fast man står brevid och ser henne varje dag.

det är en av mina ljusglimtar här i livet 

När jag nu sitter här och studerar och fixar tackkort satt jag i studie tankar. Iett av de jobbigare ämnen i skolan där vi funderade vad meningen med livet är.

Jag vet vad livets mening är.

Det är de gångerna man känner sig riktigt lycklig!

jag tror inte att livet består av att äga så mycket grejer man bara hinner. Vi kommer nog till himlen i allafall trots att man inte äger allt. Och det är knappast ingen tävling om grejer häller. Så om tomten och reklambladen gärna vill få oss att tro.

Lycka de är en känsla som för mig är meningen med livet.

Jag har kännt livets mening många gånger men om jag börjar räkna upp de här trottnar jag nog snabbt på mig själv. 

Den listan kanske till och med jag uppfattar som skrytig. För jag kan nog känna mig lycklig när jag får grejjer jag också. Många grejer jag har fått har gjort mig lycklig det är bara att erkänna.

Men dagens mening med livet , som jag vet jag kommer att se tillbaka på länge framåt,  är Linnéas språkliga utveckling.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar